per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
1
34
10.22054/irisk.2016.4891
4891
Research Paper
نفوذ آگاهی رسانی درباره پاسخ گویی اجتماعی دستگاهی، در ارزش ویژه برند شرکت (گوا هی های بیمه ای)
The impact of publicizing Corporate Socia Responsibility (CSR) on Brand Equity (some insurance Cases)
جمشید امانی
amanee@hotmail.com
1
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو
چکیده این پژوهش، به بررسی نفوذ آگاهیرسانی درباره پاسخگویی اجتماعی دستگاهی[1] در ارزش ویژه برند در گستره بیمه میپردازد. نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و روش آن توصیفی و پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مشتریان شرکت بیمه ایران در استان تهران است. نمونهگیری بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش آساندسترس در دی 1393 انجام شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد است که روایی صوری و محتوایی آن، پس از انجام مطالعات اولیه و تهیه چارچوب نظری پژوهش، با استفاده از دیدگاههای متخصصان و استادان تأیید شده و پایایی آن نیز از راه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 946/0 به دست آمده است. در واکاوی دادهها از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد بین پاسخگویی اجتماعی دستگاهی و رضایت مشتریان و ارزش ویژه برند، رابطه معنیداری وجود دارد. مدل پژوهش نیز از برازش قابل قبولی برخوردار است. [1]. Corporate Social Responsibility (CSR)
The purpose of this research is to examine the influence of publicizing CSR on brand equity in the insurance industry. The study is an applied work by nature, being considered to be an explanatory research conducted in a form of survey using correlation as a way of analyzing its data. Customers of Iran Insurance Company in Tehran Province played the population role in the study. Convenient sampling is applied to the study’s population based on Cronbach's formula in January 2015. The survey questionnaire has been a standard questionnaire face/content validity of which is approved by academicians and experts following a preliminary study to set the research model. Cronbach's alpha being 0.946 decides the measure’s reliability. LISREL besides the SPSS softwares served to analyze the data. The results suggest a significant relationship between CSR from one side, and customer satisfaction as well as brand equity from the other side. Good fit is reported by the study’s model.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4891_c369994b6888c8b7b8f8cb0202b86205.pdf
ارزش ویژه برند
پاسخگویی اجتماعی دستگاهی
رضایت مشتریان
شهرت سازمانی
Corporate Social Responsibility (CSR)
Customer Satisfaction
Classification Brand Equity
Corporate Reputation
Insurance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
35
54
10.22054/irisk.2016.4892
4892
Research Paper
تأثیر عوامل نهادی و متغیرهای کلان اقتصادی بر ساختار صنعت بیمه ایران و کشورهای منتخب
The influence of Macroeconomic and Institutional factors on the Structure of the Country’s Insurance Industry: The case of I.R. of Iran and some other Selected Countries
عبدالرسول قاسمی
ghasemi.a@hotmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
شناخت عوامل مؤثر بر صنعت بیمه، زمینه را برای افزایش کارایی و اثربخشی فراهم میکند و در این میان، متغیرهای کلان اقتصادی و نهادی میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند. به عبارتی،با شناخت این عوامل و سیاستگذاری بیمهای مطلوب میتوان انتظار داشت زمینه برای رشد و بالندگی این صنعت فراهم گردد. در این مطالعه به بررسی اهمیت و تأثیر متغیرهای نهادی و کلان اقتصادی بر ساختار صنعت بیمه ایران و ده کشورمنتخب در سالهای 2002 تا 2010 پرداخته شده است.با توجه به مبانی نظری و بررسی متون نظری موضوع، در بررسی عملکرد نهادها، از شاخصهای مختلفی همچون آزادی اقتصادی، شاخص حکمرانی، تولید ناخالص داخلی سرانه و رشد اقتصادی در قالبروش حداقل مربعات تعمیمیافته و دادههای تابلویی(ادغامی)استفاده شده است. نتایج نشان میدهدتولید ناخالص داخلی سرانه بهعنوان متغیر جانشین برای توسعه نهادی، دارای اثر منفی و معنیدار بر تمرکز صنعت بیمه است. همچنین آزادی اقتصادی بهعنوان متغیر نهادی دیگر نیز اثر منفی معنیداری بر تمرکز صنعت بیمه داشته است. اجزای شاخص حکمرانی لزوماً اثرات مشابهی بر تمرکز در نمونه مورد مطالعه نداشتهاند. دو متغیر سطح کیفیت قوانین و مقررات و میزان حاکمیت قانون دارای اثر منفی بر نسبت تمرکز بودند؛در حالیکه سطح کنترل فساد و حق اظهارنظر و پاسخگویی، اثرهای مثبت بر تمرکز داشتند. دو سطح ثبات سیاسی و کارایی دولت هم تأثیر معنیداری بر تمرکز نداشتند.
To identify factors influencing the insurance industry, could set a foundation to increase its efficiency as well as effectiveness. In this respect, macroeconomic and Institutional factors are capable of having a very effective role. By identifying such factors and making the appropriate policies, it is expected that preliminaries to the industry’s growth and advancement are established. The influence and importance of Macroeconomic and Institutional factors on the structure of the I.R. of Iran Insurance Industry and some other selected nations for the 2002-2010 time interval is studied in this research. Reviewing the literature and taking the basic theories into the consideration, some indicators like the economic freedom, the governance indicator, natural logarithm of GDP per capita, and the economic growth present the basis of the studyto evaluate the institutions’ performance under the generalized least squares estimator in addition to the integrated panel data model. The results indicate that the natural logarithm of GDP per capita as a proxy for development of institutions negatively affects the concentration ratio of the insurance industry at a significant level. Moreover, economic freedom as another institution factor was proved to have a significantly negative effect on the concentration ratio of the insurance industry. Components of the governance index however, were not observed to have the same impact on the concentration with the study case. Both the regulatory quality, and the rule of law show a negative and statistically significant effect on the concentration ratio.While the level of accountability,voice,and corruption control provided positive effect on the concentration ratio, but the level of the political stability, and the level of government effectiveness did not present any significant impact on the concentration ratio.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4892_fdd1f4cc9abed86c0c6537e1335e65f7.pdf
تمرکز
ساختار صنعت بیمه
متغیرهای کلان اقتصادی
متغیرهای نهادی
Insurance Industry structure
concentration Ratio
Institutional Factors
Macroeconomic factors
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
55
74
10.22054/irisk.2016.4893
4893
Research Paper
اثر فرانشیز بر میزان مخاطره اخلاقی در اعلام خسارت بیمه خودرو؛ مطالعه موردی: بیمه خودروهای سواری در تهران
The Effect of Franchise on Moral Hazard in Car Insurance Claims: The Case of Car Insurance in Tehran
غدیر مهدوی کلیشمی
1
نحله جعفری
2
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو
کارشناس ارشد علوم محاسبات برنامه ریزی بیمه؛ موسسه آموزش عالی بیمه اکو؛ دانشگاه علامه طباطبائی
بر اساس بیمهنامه خودرو، بیمهگر به جبران تصادفات، انفجار و بهطور کلی، برخورد خودرو با شی خارجی متعهد است. یافتن عوامل تأثیرگذار بر تصمیم به درخواست متقلبانه برای شرکتهای بیمه حائز اهمیت است. تقلب در بیمه زمانی روی میدهد که بیمهگذار درخواست خطایی را ارائه میدهد که قابل تشخیص نیست. در حقیقت، این گزارشهای اشتباه باعث ایجاد اختلالاتی در برآورد مالی بیمهگر میشود که منتج به مقادیر اضافه پرداخت به خسارت گزارش شده میشود. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر افزایش سطح فرانشیز بر میزان خطایی است که به عمد توسط بیمهگذار با هدف بهدستآوردن نفع بیشتر گزارش میشود. فرانشیز به معنای آن بخشی از مقدار خسارت ادعا شده است که تحت پوشش شرکت بیمه قرار نمیگیرد. در پژوهش حاضر میخواهیم نشان دهیم تحت شرایط افزایش سطح فرانشیز، چگونه پارامترهای موجود در یک قرارداد بر میزان انگیزش برای فعالیتهای متقلبانه تأثیرگذار است. به کمک دادههای مربوط به 600 بیمهنامه اتومبیل فروختهشده توسط بیمه ایران در شهر تهران در سال 1390 و با استفاده از مدل اقتصادسنجی توبیت توسعهیافته[1] با آستانههای مشاهدهنشدنی و از روش حداکثر درستنمایی بر روی دادههایی از بیمه خودرو، نشان دادهایم افزایش سطح فرانشیز سبب افزایش درخواستهای متقلبانه از طرف بیمهشدگان میگردد. نتیجه دیگر این تحقیق این است که اثر قیمت بر رفتارهای متقلبانه بیمهشدهها بهصورت معنیداری معکوس است. به عبارت دیگر، تحقیق نشان میدهد با کاهش قیمت خودرو، رفتارهای متقلبانه افزایش پیدا میکند. 3-Extended Tobit Model
Insurer undertakes compensation of events such as collision, upset, explosion and clash of car with any substance in the case of automobile insurance. Since the demand for car insurance is increasing in recent years, detection of factors affecting decision to make fraudulent claims becomes urgent. Insurance fraud occurs when the insured makes a false claim which cannot easily be verified. In fact, these falsifications cause disturbance in the process of financial estimation of insurers and consequently lead to major amount of losses. The main objective of this research is to study the effect of deductibles on the size of falsification deliberately reported by the insured. We assess under the situation of deductible level shifting up, how the parameters of a contract affect the incentives for fraudulent activities. Using a survey of 600 car insurance policies sold by Iran Insurance Company in Tehran at the year 1390, we utilize the extended Tobit model with unobservable threshold and Maximum Likelihood methods to verify that increasing in the level of deductible will increase the fraudulent claims of policy holders. We also found that the price of car has negative effect on fraudulent claims. In other words, the fraudulent claims decline when the price of car increases.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4893_25c7cb02b26ea931d3b5dd5eedf939f4.pdf
بیمه بدنه خودرو
درخواستهای متقلبانه
روش حداکثر درستنمایی
قراردادهای دارای فرانشیز
مدل توبیت توسعهیافته
Automobile Insurance
Deductible Contracts
Fraud
Extended Tobit Model
Maximum-Likelihood
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
75
94
10.22054/irisk.2016.4894
4894
Research Paper
تأثیرات آزادسازی ورود شرکتهای بیمه خارجی در مدل تعادل عمومی
An investigation about Insurance Liberalization
in a General Equilibrium Model Framework
رضا افقی
r.ofoghi@yahoo.com
1
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو
در این مقاله، تأثیرات آزادسازی بازار بیمه کشورهای مختلف بر متغیرهای کلان اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این هدف، از نوعی مدل تعادل عمومی قابل محاسبه استفاده شده است که در آن، کشورهای جهان در قالب هشت منطقه قرار دارند و هریک به پنج بخش اقتصادی تقسیم شدهاند. مناطق عبارتاند از کشورهای عضو موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، اتحادیه اروپا (EU)، ژاپن، اقیانوسیه، شرق آسیا (کره جنوبی و چین)، کشورهای با درآمد کم (55 کشور)، کشورهای با درآمد متوسط (93 کشور) و کشورهای با درآمد زیاد (22 کشور). این تقسیمبندی، بر اساس تقسیمبندیهای بانک جهانی است. بخشهای اقتصادی شامل تولیدات غذایی، تولیدات صنعتی، بخش مالی (بهجز بیمه) و بخش بیمه و سایر خدمات (تمامی بخشهای خدماتی بهجز بخش مالی و بیمه) است. با هدف اعمال ساختار رقابت ناقص برای صنعت بیمه، فرض شده است شرکتهای بیمهای غیررقابتی قیمتهای بیشتری از مشتریان درخواست میکنند. مدل استفادهشده در این مقاله بر اساس «پروژه تحلیل تجارت جهانی» است و تحت شرایط رقابتی و رقابت ناقص برآورد شده است. همانند مطالعه بنجامین و دیائو (2000)[1] نتایج بهدستآمده از ساختار رقابت ناقص به سمت رقابت کامل، معیاری برای قضاوت درخصوص حرکت به سمت آزادسازی در نظر گرفته شده است. نتایج بیانکننده آن است که پیمودن تدریجی مسیر آزادسازی صنعت بیمه براساس توافقنامه عمومی تجارت خدمات، بهترین راهکاری است که منافع تمامی کشورها ازجمله کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته را تضمین میکند. [1]. Benjamin and Diao
This study investigates about the effects of world and trading-block insurance market liberalization. For this purpose, a computable general equilibrium (CGE is used. The model consists of 8 regions and 5 sectors. Except for the insurance and financial sectors, all other sectors are considered as perfectly competitive. To capture an imperfectly competitive structure, we assume that insurance firms with a non-competitive structure charge customers a price higher than their marginal cost. Then we estimate the Global Trade Analysis Project (GTAP) model under a perfectly competitive and imperfectly competitive structure. Comparing the results of moving toward liberalization (i.e. moving from an imperfectly competitive structure to a perfectly competitive one), we conclude that nations can gain from trade in insurance by taking progressive steps toward liberalization based on General Agreement on Trade in Services (GATS) commitments.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4894_bc7e4251aa66ef3f940083b326e1d7fd.pdf
آزادسازی
بازار بیمه
پروژه تحلیل تجارت جهانی
تعادل عمومی
رقابت کامل و ناقص
Liberalization
Insurance Market
GTAP
General Equilibrium
Perfect and Imperfect Competition
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
95
120
10.22054/irisk.2016.4895
4895
Research Paper
تأثیر متغیرهای درگیرشدن با شغل، خوداتکایی و جو خدمترسانی بر یکدیگر و بررفتار مشتریمدار فروشندگان بیمه عمر
The impact of job engagement, self-efficacy, and service climate on each other, and on the customer–oriented behavior of life insurance salesforce
سعید صحت
1
عضو هیات علمی
رقابتیشدن بازارها در دهههای اخیر تغییرات زیادی را در بازاریابی و فروش ایجاد کردهاست؛ بهگونهای که روزبهروز نیازها،خواستهها، علایق و در یک کلام تکریم مشتری بیشتر در مرکز توجهات بنگاهها قرار میگیرد. یکی از ابزارهای کلیدی در این زمینه مشتریمداری است. بنابراین، ارتقای رفتار مشتریمدار در فروشندگان بیمه عمر که باید در بین مردم نقش شناساندن محصول و فروش آن را هم زمان ایفا کنند، در بهبود عملکرد آنان بسیار مفید واقع میگردد.ایـن پـژوهش از نظـر هـدف،کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، فروشندگان حرفهای بیمه عمر 6شرکت بیمه خصوصی شهر تهران است. از ایـن جامعـهآمـاری، نمونـهای 120بهصورت خوشهبندی متناسب انتخاب شد. دادهها از طریقپرسشنامه جمعآوری شدند و درنهایـت،با استفاده از مدل معادلات ساختاری(SEM)با استفاده از نرمافزارهـایLISRELوSPSSفرضـیههـابررسی شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که درگیرشدن باشغل، خوداتکایی کارکنان و جو خدمترسانی مثبت، اثر مثبتی بر رفتار مشتریمدارانه فروشندگان دارد. نیزاثر میانجیگری خوداتکایی کارکنان بر تأثیر درگیرشدن با شغل بر رفتار مشتریمدار فروشندگان و اثر میانجیگری درگیرشدن با شغل بر تأثیر جو خدمترسانی بر رفتار مشتریمدار فروشندگان بر جای میگذارد،تأیید شد. اما اثر میانجیگری خوداتکایی بر تأثیر جو خدمترسانی بر رفتار مشتریمدار فروشندگان تأیید نشد.
Markets stepping into competition over the more recent decades has made numerous changes in the marketing and sales in such a way that customer and its needs, wants, interests and “customer appreciation” to sum up, turns out increasingly to be in a focal point of attention by businesses. Therefore, to raise the level of customer-oriented behavior among the life-insurance salesforce who are expected to introduce the product to their prospects besides the selling job, is capable of being highly effective on their performance. This research is an applied one by its nature, being a type of survey in terms of collecting its data, and considered to be rather explanatory correlative study. The professional salespeople of some 6 private insurance firms serve as the research population, out of which 120 played the role of the sample being picked up in a proportionatestratification sampling. To test the hypotheses a SEM model was developed in LISREL and SPSS softwares to examine the data collected by questionnaire. Findings suggest employees’ job engagement, their self-efficacy, and a positive service climate positively influence the salespeople’customer–oriented behavior. The mediating role of salespeople’self-efficacy in the relationship between job engagement and customer–oriented behavior was approved, as the same role of job engagement in the relationship between service climate and customer–oriented behavior received enough support too. However, the salespeople’ self-efficacy was not approved to have a mediating role in the in the relationship between service climate and salespeople’ customer–oriented behavior.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4895_fc0b8cbbef8af2dbbd1e6ff7ca973e85.pdf
بیمه عمر
خوداتکایی
جوخدمترسانی
درگیرشدن با شغل
رفتار مشتریمدار
Customer–Oriented Behavior
Job Engagement
self-efficacy
Service Climate
Life Insurance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-2497
2016-10-04
1
1
121
142
10.22054/irisk.2016.4896
4896
Research Paper
بررسی رابطه بیمههای غیرزندگی و رشد اقتصادی در ایران
Investigating the Relationship between Non-Life Insurance and Economic Growth in Iran
آتوسا گودرزی
atousagoodarzi@yahoo.com
1
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو
نهادهای بیمهای در سطح اقتصاد کلان از طریق تجمیع منابع و سرمایهگذاری آنها، زمینه رشد اقتصادی را فراهم میسازند. بر این اساس، در این پژوهش بیمههای غیرزندگی که سهم درخور توجهی را در بازار بیمه ایران به خود اختصاص میدهند، به رشتههای مختلف اصلی تفکیک شدهاند. سپس رابطه میان توسعه بیمههای غیرزندگی و رشد اقتصادی در ایران با استفاده از دادههای سری زمانی از سال 1348 تا 1393 بررسی شده است. ابتدا پایایی متغیرها از طریق آزمون ریشه واحد بررسی شده و سپس با آزمون علیت گرنجر و تخمین مدل تصحیح خطای برداری(VECM)، رابطه علّی و جهت علیت بررسی شده است. نتایج تجربی تحقیق حاضر وجود رابطه علّی از بیمههای غیرزندگی به رشد اقتصادی را تأیید نمیکنند. این یافته مؤید سازگاری نظری دیدگاه لوکاس[1] (1988) است. با توجه به نتایج به نظر میرسد در اقتصاد ایران، صنعت بیمه در رشتههای غیرزندگی با عملکرد نامناسب در پرداخت خسارت، نتوانسته است بین خانوارها و جامعه ثبات مالی ایجاد کند و بر این اساس، تجمیع پساندازهای کوچک و تحرک و هدایت آنها تحقق نیافته است. از طرف دیگر، میتوان استنتاج نمود که این گروه شرکتهای فعال در رشتههای غیرزندگی نتوانستهاند از ذخایر فنی این رشتهها، در بازار سرمایه استفاده مناسبی کنند. در ضمن، اثرهای عوامل مذکور به این امر منجر گردیده است که رشتههای بیمهای غیرزندگی نتوانند از دو کانال انباشت سرمایه و نوآوری فنی از رشد اقتصادی حمایت کنند. [1]. Lucas
Insurance sectors provide the main basis for the economic growth by the means of accumulation of resources and investigating them at macro-economic level. This study aims to examine the existence of a relationship between the growth of different non-life insurance lines and the economic growth in Iran. Most of the previous studies consider the insurance market as a whole, but in this study, the non-life insurance industry as our independent variable, has been broken up to different insurance lines that have a considerable proportion in Iran insurance industry. By using econometric methodology, the data for the period of (1348-1393) were collected from the Iranian national data centers, then by estimating the Vector Error Correction Model (VECM) along with several time series tests such as unit root test, optimum lag order selection test and granger causality test,, the econometric results indicate that all of the non-life insurance lines growth along with their total summations exhibit no significant relation with economic growth.As the results indicated that the non-life insurance lines don’t have any significant relation with economic growth, it is due to the inefficient performance in paying of losses, such as paying less than real amount or time consuming of settling the losses that cannot maintain financial stability for families. Also the technical reserves of these lines of insurance are not used effectively in capital markets. Briefly speaking, these factors totally cause that non-life insurances could not support the economic growth from two main channels of accumulation of capital and technical innovations.
https://irisk.atu.ac.ir/article_4896_390e2cb2b1b816704c97165329a426c3.pdf
بیمه غیرزندگی
رشد اقتصادی
مدل تصحیح خطای برداری (VECM)
سری زمانی
Non-life insurance lines growth
Economic Growth
Vector Error Correction Model (VECM)
Time series