2024-03-29T10:39:06Z
https://irisk.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1741
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
جدول زندگی صندوق بازنشستگی صنعت نفت ایران
مرتضی
اعلاباف صباغی
صندوق های بازنشستگی توجه خاصی به تعهدات بیمه های عمر و مستمری بازنشستگی دارند. از یکسو درآمد حاصل از فروش بیمه نامه های عمر و همچنین جریان نقدینگی ناشی از کسورات بازنشستگی برای صندوق های بازنشستگی بسیار بااهمیت است. از سوی دیگر درستی محاسبات بیمهای درباره حق بیمه های دریافتی بر پایه مفروضات امید زندگی و احتمال بقا استوار است. ضرورت جدول زندگی مطمئن که امید زندگی و احتمال بقا را دقیق محاسبه کرده باشد در تعیین تعهدات آتی صندوق های بازنشستگی و همچنین شرکت های بیمه که در عرصه فروش بیمه های عمر فعالیت میکنند، قابلچشمپوشی و مسامحه نیست. در حال حاضر محاسبات بیمه های عمر بر پایه آیین نامه بیمه مرکزی قرار دارد و اطمینان خاطر شرکتهای بیمه ای را تأمین میکند. صندوق های بازنشستگی این اطمینان را به پشتوانه حمایت های دولتی از کسریهای احتمالی بهدست می آورند. ولی هیچیک ضرورت جدول زندگی مطمئن را کاهش نمی دهند. در این مقاله برای نخستین بار جدول خاص یک صندوق بازنشستگی و بر پایه ویژگی های آن ارائه میشود. در محاسبه جدول زندگی صندوق بازنشستگی صنعت نفت ایران، روشهای ساخت جدول بررسی شده و تفاوت آن با دیگر جدول ها نشان داده میشود. همچنین آزمونهای برازش فرازآوری که در مطالعات دیگر جداول زندگی ایران دیده نشده است مطرح میشوند. نتایج نشان میدهند که امید زندگی در صنعت نفت بیش از آنچه تصور میشده میتواند باشد که برای صندوقهای بازنشستگی و بیمه نامه های عمر چشمگیر است.
جدول زندگی
امید زندگی
بیمه عمر
صندوقهای بازنشستگی
2017
02
09
1
28
https://irisk.atu.ac.ir/article_9347_004e65dc1a65a7d3f4a943f70705dff7.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
بررسی فقهی و قانونی خسارت افت ارزش خودرو در قرارداد بیمه بدنه اتومبیل
لطیف
حنیفه زاده
صغرا
چهره نژاد
هدف اصلی این تحقیق بررسی فقهی و حقوقی قرارداد بیمه بدنه و مطابقت آن با موازین شرعی و شرایط قراردادهای معین در قانون مدنی و بررسی اختلافات بین بیمهگزاران و شرکتهای بیمه در خصوص خسارت افت ارزش خودرو است. در این تحقیق با بررسی نظریههای موجود به بیان ماهیت، ارکان، اوصاف و ویژگیهای قرارداد بیمه بدنه خودرو پرداختهشده و سعی میشود میشود بیمه بدنه از منظر حقوقی بررسی شده و تعادلی بین قواعد حقوقی و فقهی ایجاد شود. در خصوص ماهیت قرارداد بیمه بدنه اتومبیل تابهحال تحقیق جامعی صورت نگرفته است. وجود اختلافات بین بیمهگذار و بیمهگر، مغایرتهای بین آییننامهها و شرایط عمومی بیمه بدنه مصوب شورای عالی بیمه با قانون بیمه، حل دعاوی و مشکلات بین بیمهگران و بیمهگذاران در اولویت این تحقیق جای گرفته است. روش تحقیق بهصورت توصیفی، تحلیلی است. براساس اهداف و سؤالات تحقیق فرضیهها مطرح شد که پس از بررسیهای لازم و تجزیهوتحلیل فرضیهها و اطلاعات و دادههای تحقیق مشخص شد که قرارداد بیمه بدنه رضایی بوده و با موازین شرعی و عقود معینه مطابقت داشته و خسارت افت ارزش خودرو قابل پرداخت است و همچنین مشخص شد آییننامه شماره 53 شرایط عمومی بیمه بدنه برخلاف ماده 1و19 قانون بیمه مصوب 1316 وضع شده است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی در راستای اصلاح قوانین و مقررات و مدنظر قرار دادن آن توسط متولیان امور بیمه، سیاستگذاران و قانونگذاران ارائه شد.
افت ارزش خودرو
آییننامه اجرائی
قرارداد رضایی
بیمه بدنه
قاعده فقهی لا ضرر
2017
02
19
29
60
https://irisk.atu.ac.ir/article_9348_f2255f8c3f39e27d6018a6940c15c6cc.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
ارزیابی الگوریتمهای درخت تصمیم، بیز ساده و رگرسیون لجستیک در کشف تقلبات بیمه اتومبیل
آتوسا
گودرزی
سجاد
جنت بابایی
از منظر علوم اقتصادی و با مراجعه به آمار و اطلاعات، تخلفات مالی در صنعت بیمه بهصورت فزایندهای در حال تبدیلشدن به یک مسئله جدی و قابل تأمل است. یکی از روشهای مناسب جهت ارزیابی و مدلسازی تخلفات و تقلبات، تکنیکهای دادهکاوی است که میتواند نقش مهمی در کشف و پیشبینی تقلبات مالی ایفا نماید. این شیوه برای آشکار نمودن حقایق پنهان در ورای حجم انبوهی از دادهها بکار گرفته میشود. شرکتهای بیمه میتوانند الگوی پنهان در دادهها را کشف کرده و با مدلسازی و طراحی الگوهای مناسب اقدامات جدی در راستای کاهش تقلبات، مدیریت ریسکها و ایفای تعهدات به عملآورند.
در این مقاله، تکنیکهای رایج جهت کشف تقلب در بیمههای اتومبیل (شامل رگرسیون لجستیک، درخت تصمیم و دسته بندی بیز ساده) مورداستفاده قرار میگیرد. ابزارهای دادهکاوی بهطور معمول با هدف تعمیم مدلهای کشف ادعاهای تقلبی و ارائه پیشبینی به کار گرفته میشوند. متغیرهای توضیحی که در سه مدل این مطالعه مورداستفاده قرار میگیرند، عبارتاند از: سابقه بیمهای، تعداد ادعاهای خسارت، تأخیر در اعلان خسارت، سن، جنس، کروکی و مبلغ خسارت (شکوری 1390) دادههای موردنیاز از یکی از شرکتهای بزرگ بیمه، پس از اخذ مجوزهای لازم، جمعآوری شده است. دادهها به دو بخش تقسیم شده است. از بخش نخست برای ساخت مدل و از بخش دوم برای دستهبندی استفاده شده است. یافتههای این مطالعه مؤید آن است که مدل رگرسیون لجستیک دقت بیشتری برای پیشبینی کل ادعاها(تقلبی و غیر تقلبی) نسبت به دو مدل دیگر، یعنی درخت تصمیم و روش بیز داشته است.
دادهکاوی
تقلب
بیمه اتومبیل
درخت تصمیم
بیز ساده
رگرسیون لجستیک
2017
02
19
61
80
https://irisk.atu.ac.ir/article_9349_e9de698778fa6912b97eb6004eeb665c.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
بررسی تقاضای بیمه زندگی، متغیرهای کلان اقتصادی و شاخصهای رفاهی به روش معادلات همزمان ـ پانل (مطالعه موردی شرکت بیمه پارسیان)
حمید
سپهردوست
هانیه
اخوان
مرتضی
قربان سرشت
در چند دهه اخیر و در بسیاری از کشورها، بیمههای زندگی نهتنها بهعنوان مؤثرترین و مقبولترین ابزار جهت کاهش خطراتی از قبیل از دست دادن اموال و داراییها، صدمه بدنی در محیط کار، ازکارافتادگی و ناتوانی و مرگ و سایر حوادث، بلکه بهعنوان یکی از اهرمهای برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فقر در جامعه بهکار گرفته شدهاند. هدف از این پژوهش، بررسی اثر همزمان متغیرهای کلان اقتصادی بر تقاضای بیمه زندگی (عمر و سرمایهگذاری) و نیز اثر این تقاضا بر شاخصهای رفاهی شامل شاخص رفاه اجتماعی، شاخص رفاه آموزشی و شاخص رفاه فیزیکی، مطالعه موردی شرکت بیمه پارسیان، است و برای این منظور، از روش معادلات همزمان ـ پانلی، برای 30 استان کشور ایران در دوره زمانی 1390 تا 1394 استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان داد که بین نرخ بیمه و نرخ تورم انتظاری با تقاضای بیمه عمر و سرمایهگذاری رابطهای معکوس و معنادار؛ بین درآمد سرانه افراد، سطح تحصیلات و بار تکفل خانوادهها با تقاضای بیمه عمر و سرمایهگذاری رابطهای مستقیم و معنادار؛ بین تقاضای بیمه عمر و سرمایهگذاری با سطح فیزیکی و سطح آموزشی رفاه رابطهای مستقیم و معنادار؛ و بین تقاضای بیمه عمر و سرمایهگذاری با سطح نابرابری توزیع درآمد رابطهای معکوس و قابلانتظار یافت شد. یافتههای این پژوهش میتواند برای مدیران شرکتهای بیمه به هنگام تصمیمگیری حائز اهمیت باشد.
بیمه عمر
شاخصهای رفاه
معادلات همزمان ـ پانل
بیمه پارسیان
2017
02
19
81
114
https://irisk.atu.ac.ir/article_9350_e0106cad5a97c15f82a7d9aa05d82b95.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
بررسی تأثیر ویژگیهای نقش و عوامل فردی فروشنده بر عملکرد نیروهای فروش: مورد مطالعه نمایندگیهای بیمه پاسارگاد استان گیلان
محسن
اکبری
سید حسن
آل طه
مهسا
فرخنده
آیدا
پور رجبی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فردی و ویژگیهای نقش بر عملکرد نیروی فروش است. براساس تحقیقات گذشته در این پژوهش، مشتریگرایی، درجه انطباقپذیری و گرایش به ارزش دوره عمر مشتری، بهمنزله عوامل فردی مؤثر بر عملکرد نیروی فروش در نظر گرفتهشده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان فروش نمایندگیهای شرکت بیمه پاسارگاد در استان گیلان، است. برای انتخاب نمونههای آماری، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه و با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، پرسشنامه بین 88 نفر توزیع گردید. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و SMART PLS تحلیلشده است. طبق نتایج بهدستآمده، هر یک از عوامل ارزش دوره عمر مشتری، مشتریگرایی، ویژگیهای نقش و درجه انطباقپذیری به ترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد نیروی فروش در نمایندگیهای بیمه پاسارگاد دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که جنسیت بر رابطه بینارزش دوره عمر مشتریو عملکرد نیروی فروش و رابطه بین مشتریگرایی و عملکرد نیروی فروش نقش تعدیلکنندگی دارد.
ارزش دوره عمر مشتری
مشتریگرایی
ویژگیهای نقش
درجه انطباقپذیری
عملکرد نیروی فروش
2017
02
19
115
143
https://irisk.atu.ac.ir/article_9351_f35625d5c34a4a3de3b440c96e3444f9.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
بررسی چالشهای داخلی فراروی صنعت بیمۀ کشور در شرایط بحرانی؛ مطالعۀ موردی رشتۀ بیمۀ آتشسوزی در شرکت بیمۀ آسیا
حمید
رمضانی
حمید
علوی وفا
امروزه عوامل متعددی ازجمله مشکلات قانونی و محیطی و فرهنگی، باعث عدم توسعۀ صنعت به ویژه بیمۀ آتشسوزی و زلزله در ایران و فقدان تأمین بیمهای و امنیت جامعه گردیده است. از سوی دیگر شرایط و ناهنجاریهای قابل شمارش و مشاهده در ساختار ایمنی همهجانبه شهر تهران بهگونهای است که بیم آن میرود کلانشهر تهران در اثر بروز بلایای طبیعی ازجمله زلزله و یا بروز حوادث و آتشسوزیهای در سطح بحران، دچار خسارات مالی و جانی سنگین و جبرانناپذیری شده و شرکتهای بیمه را با چالشها و مشکلات عدیدهای مواجه سازد. این تحقیق، باهدف شناسایی و تعیین چالشهای داخلی فراروی صنعت بیمه کشور بهویژه شرکت بیمه آسیا در رشتۀ بیمۀ آتشسوزی شهر تهران در شرایط بحران با استفاده از روش کتابخانهای و پیمایشی و توزیع پرسشنامۀ محققساخته بین کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه و کارکنان باسابقه و تحصیلکردۀ شرکت بیمۀ آسیا، صورت گرفته است. آمار و دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیلشده و نتایج تحقیق نشان میدهد که حوزههای اقتصادی، فرهنگی، برنامهریزی و مدیریتی، اجتماعی، سیاسی و قانونگذاری، منابع انسانی و فناوری، در ایجاد آسیبها و چالشهای داخلی صنعت بیمۀ کشور(شرکت بیمۀ آسیا) در رشتۀ بیمۀ آتشسوزی شهر تهران در شرایط بحرانی تأثیرگذار میباشند. همچنین مشخص گردید که چالشهای ایجادشده، پیامدها و تبعات منفی و زیانباری را برای این صنعت و به ویژه رشتۀ بیمۀ آتشسوزی در شهر تهران به همراه دارند که بهمنظور مقابله با این پیامدها، راهکارهایی در هر یک حوزههای شناساییشده ارائه شده است.
کلمات کلیدی: بحران
صنعت بیمه
بیمۀ آتش سوزی
2017
02
19
145
181
https://irisk.atu.ac.ir/article_9352_871b87c7aad2810bdeb2872ba5492d01.pdf
پژوهشهای بیمه ای
2538-6204
2538-6204
1395
1
2
تحلیل تطبیقی عملکرد شرکتهای بیمه با بهرهگیری از تصمیمگیری گروهی با رویکرد فازی (مطالعه موردی: بیمۀ سینا و کارآفرین استان یزد)
سعیده سادات
سالاری
میثم
شفیعی رودپشتی
ارزیابی و سنجش کارایی سازمان همواره یکی از دغدغههای محققان بوده است و ازاینرو روشها و تکنیکهای متعددی در طول سالیان متمادی برای انجام این مهم مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این تکنیکها روش فازی مبتنی بر عملگر اصلاحشدۀ مرتبسازی مقایسات زبانی براساس میانگین هندسی موزون در جریان یک تصمیمگیری گروهی تعاملی است. از طرف دیگر صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت رو به رشد در کشور، مورد توجه فراوان محققان و مدیران است. از بین مسائل مختلف و متنوع این حوزه از صنعت، همواره مسئله سنجش و ارزیابی کارایی و عملکرد واحدها و شعب آن مورد عنایت صاحبنظران این حوزه بوده است، چراکه با این ارزیابی میتوان گامهای مؤثری در جهت بهبود برداشت. جامعه این پژوهش در بیمۀ سینا و کارآفرین استان یزد انجام گرفت. نتایج بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود این بیمهها، نیازشان به بهبود را نشان میدهد که بهترین راه، بهبود بعد رشد و یادگیریشان است. اما مقایسۀ معیارهای این بعد نشان میدهد که در بیمۀ کارآفرین معیار تعداد کارکنان آموزشدیده برای مدیریت واحدها و بخشها و در بیمۀ سینا معیار درصد تعداد بیمهنامهها به تعداد بیمههای تولیدشده در صنعت در طول سال، نیاز بیشتری به بهبود دارد.این نتایج از سوی اعضای گروه نیز موردپذیرش واقع شد.
بیمه
تصمیم گیری گروهی
رویکرد فازی
ارزیابی عملکرد
2017
02
19
183
217
https://irisk.atu.ac.ir/article_9353_0c672b8f63c4794b8d6a412c47cf0aea.pdf